Näytetään tekstit, joissa on tunniste culture. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste culture. Näytä kaikki tekstit

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Beer gardens


Saimme molemmat töitä tällaiselta rakennussaitilta. Paikka on noin 50km meiltä pohjoiseen ja siihen rakennetaan olutpuutarha. Aussit on tunnettuja ystävyydestään oluen kanssa ja täältä sitä kohta saa - peräti 500-600 lajiketta. Ympäristöön on jo rakennettu pari tekolampea, nurmialuetta piknikkejä varten, viiniköynnöksiä ja hiekkaranta sekä istuttu nattiveja kasveja ympäriinsä. Puutarhoissa riittää puuhaa ja minä auttelen sisustuksellisissa suunnitteluhommissa sekä puutarhan rakentamisessa. Alueelle rakentuu myös metsikköön kävelyreitti, jossa olisi tarkoitus vapauttaa luontoon takaisin pelastettua uhanalaisia mustia papukaijoja. Papukaijojen pelastamiseen ja suojelemiseen on tarkoitus myös lahjoittaa rahaa jokaisesta myydystä olutpullosta. Paikka tarjoaa oluen lisäksi puulämmitteisessä uunissa valmistettua lähiruokaa, luomua sekä hyvää kahvia.

We got work from a construction site. There's gonna be native beer gardens here. Aussies love beer, so they gonna have 500-600 types of beer along with some foodoven cooked food and fine coffee.

Mandurah











Mandurahin kaupunki on tästä Bunburysta ylöspäin, puolessa välissä matkaa kohti Perthiä. Pyörähdimme lauantaina siellä rapufestareilla. Ilma oli jälleen kuin morsian ja ihmisiä paljon liikenteessä. Seurasimme vesilautailua, maistelimme kotijäätelöä ja tapasimme jälleen uusia tuttavuuksia. Mandurah vaikutti todella mukavalta kaupungilta, voisin hyvin kuvitella asuvani siellä.

The city of Mandurah is just 80 km north from Bunbury and we went there last Saturday for their annual crab festival. I liked the place so much, I could move there.

lauantai 9. maaliskuuta 2013

Omnomnomnom





Täällä Australiassa ollaan jatkuvasti jonkun luona grillaamassa tai muuten vaan chillaamassa. Muistan eräänkin kerran maininneeni keskusteluissa ystävien kanssa, että yksi asia mitä pääkaupunkiseudulla asuessa kaipasin, oli se, että pikkukylässä pystyi ystävien luo menemään kutsumatta tai etukäteen sopimatta. Tämä pieni, mutta iso asia, on korjaantunut tänne muuton jälkeen. Kavereita tulee ja menee, ja yhdessä istutaan iltaa myös arki-iltoisin. Maijun toimiessa pääkokkina, me kaksi avustimme parhaan kykymme mukaan, ja torstaina herkuteltiin isommalla porukalla suussasulavalla intialaisella ruoalla. Tunnelmaa kohotti musiikki, sekä Intialaiseen kulttuuriin painottuva leffa Slummien miljonääri (Slumdog Millionaire), joka koskettavuudellaan ja kaikesta raakuudestaan huolimatta oli hyvää katsottavaa.

I like the fact that in Australia friends and families get together so often, weekends and week nights. On Thursday we helped Maiju to cook some Indian food, had some Indian music and watched a Indian movie Slumdog Millionaire.

Culture night





Viime viikonloppuna oli vaikka mitä tapahtumaa pitkin pitäjää. Lauantai-iltana istuimme ystävien kanssa  ulkoilmassa kuuntelemassa ja ihailemassa eri kulttuuriryhmien esityksiä. Maiju oli tehnyt taivaallisen hyvää suklaakakkua Virven nimppareiden kunniaksi. Lavalle nousi mm. steppaajia, säkkipillin soittaja skotti, kiinalaiset lohikäärmeet, venäläinen hanuristi ja intialainen tanssiryhmä. Ihan parasta antia oli kuitenkin kolmannen kuvan vasemmassa reunassa näkyvä parivuotias, joka seistä törötti lavan reunalla koko esityksen ajan ekohameessaan ja sai yleisön sympatiat (ja aplodit) puolelleen. Suomi tai muut pohjoismaat ei noussut lavalle, ajateltiin että eiköhän ensi vuonna korjata tilanne vetäsemällä joku joulupukkipolkka.

Last weekend we went to see this cultural night outdoors in town. There was food, music, and performances from all over the world. There were step dancers, Chinese dragons, Russian accordion player, Indian dance group and many more. But best of all was the little toddler on the left of the third picture. He was just standing there in his eco skirt through the performance and got the applause all to himeself. There were no scandinavian people on the stage, so maybe next year we'll change that. We had a blast, and ate some delicious chocolate cake made by Maiju.